با توجه به لزوم توسعه فناوری و نوآوری و اهمیت و جایگاه سرمایههای انسانی متخصص در فرآیند کلان توسعه فناورانه و نوآورانه کشور و نیاز به سرمایه انسانی خلاق و فناور، برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور - کانکت» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایدههای فناورانه به داخل، توسط سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی و با همکاری دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، شرکتهای فناور و مراکز نوآوری منتخب کشور به عنوان «پایگاه میزبان» اجرا میگردد تا در قالب حمایت از انجام پروژههای تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری پژوهشی و صنعتی، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راهاندازی کسبوکارهای فناورانه و برگزاری سخنرانی و کارگاههای تخصصی، به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری نماید.
دانشآموختگان، فناوران و اساتید ایرانی خارج از کشور که در حال حاضر ساکن ایران نیستند یا از تاریخ بازگشت ایشان به کشور بیش از دو سال نگذشته باشد و حداقل به مدت دو سال در خارج از کشور فعالیت داشته باشند.
سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری
نظامهای رتبهبندی Times Higher Education (برای دانشگاهها) و Scimago (برای مؤسسات تحقیقاتی برتر) بهمنظور رتبهبندی عمومی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال دانشگاهی که در نظام رتبهبندی Times Higher Education، رتبه پایینتر از ۱۰۰ داشته باشد، جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر محسوب میشود.
متخصصان ایرانی خارج از کشور دارای حداقل دو سال سابقه فعالیت در شرکتهای فناور خارج از کشور با سمت مدیر، کارشناس، مشاور یا محقق بخش تحقیق و توسعه (R&D) در یكی از مؤسسات یا شرکتهای شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور و افراد دارای تجربه راهاندازی کسبوکار
منظور نظام ارزیابی دانشگاهها یا مؤسسات تحقیقاتی برتر که بر اساس نظامهای رتبهبندی Times Higher Education (برای دانشگاهها) و Scimago (برای مؤسسات تحقیقاتی برتر) انجام میگیرد. به عنوان مثال، دانشگاهی که در نظام رتبهبندی Times Higher Education، رتبه پایینتر از 100 داشته باشد، در این آییننامه جزو 100 دانشگاه برتر محسوب میشود
دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، شتابدهندههای تخصصی، شرکتهای دانش بنیان و صنعتی منتخب که در طرح حاضر مشارکت میکنند
کارگروه ارزیابی درخواستهای فعالیت فناورانه و نظارت عالی بر اجرای طرح شامل نماینده سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی، نماینده ستادهای تخصصی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری بر حسب موضوع، صندوق نوآوری و شكوفایی در صورت وجود بسته حمایتی صندوق، داور فنی و کسبوکار، نماینده دبیرخانه برنامه
شتابدهنده زیرمجموعه برنامه کانکت با مأموریت راهبری، مشاوره و منتورینگ طرحهای حمایت شده متخصصان ایرانی خارج از کشور در بخش تأسیس شرکت نوپا.
شرکتهای دانشبنیان و صنایع دارای واحد تحقیقوتوسعه فعال، با تجربه اجرای پروژههای موفق ملی و بینالمللی و سابقه جذب نخبگان و متخصصان ایرانی
امکان استفاده متقاضیان از کلیه حمایتهای برنامه همزمان با حمایت نظاموظیفه تخصصی، با طی فرآیند لازم برای بهرهمندی فراهم است
با توجه به تماموقت بودن دوره پسادکتری، يكي از شروط بهرهمندی از اين دوره، عدم اشتغال به كار در مؤسسات ديگر است و متقاضی نمیتواند همزمان عضو هیأت علمی بوده یا موقعیت شغلی تماموقت دیگری داشته باشد.
متقاضیانی که از حمایت پسادکتری در برنامه Connect بهرهمند شدهاند، در صورت رسیدن به نمونه آزمایشگاهی و پس از اتمام مدت قرارداد (قرارداد اصلی و دوره تمدید) و ارزیابی و تأیید اولیه طرح در کمیته تخصصی، میتوانند از حمایت تأسیس شرکت نوپا استفاده کنند.
در صورتیكه متقاضی درخواست تأسیس شرکت نوپا را پیش از گذشت یک سال از شروع دوره پسادکتری، فرصت مطالعاتی و استاد مدعو داشته باشد، انصراف از دوره و استفاده از تسهیلات تأسیس شرکت امكانپذیر خواهد بود.
دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری (حمایت بر اساس شیوه نامه شهید صیاد شیرازی بنیاد ملی نخبگان ارائه می گردد)
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید درخواست در سامانه، با تکمیل کاربرگ اطلاعات فردی دانشآموخته برتر، متقاضی برای بهرهمندی از حمایت نظاموظیفه تخصصی در داخل کشور به مرکز نخبگان نیروهای مسلح معرفی میگردد. برای تشکیل پرونده در مرکز نخبگان نیروهای مسلح باید برگ سبز خدمت وظیفه عمومی (فرآیند موسوم به پست کردن دفترچه خدمت در پلیس +10 را طی نماید) و رزومه فارسی و سایر مدارک لازم برای تشکیل پرونده مطابق اطلاعیه تشکیل پرونده سامانه مرکز نخبگان نیروهای مسلح تهیه و پس از آن با مراجعه به آن مرکز برای تشکیل پرونده اقدام گردد.
دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد یا دکتری يكي از ۳۰۰ دانشگاهها برتر یا محققان پسادکتری ۱۰۰ دانشگاه برتر با سابقه حداقل دو سال حضور در خارج از کشور یا دانشجویان سال اخر دوره کارشناسی ارشد یا دکتری در يكي از ۱۰۰ دانشگاهبرتر یا متقاضیان دارای سابقه حداقل دو سال فعاليت در شركتهاي فناور خارج از کشور
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان، فرایند همکاری آغاز میشود. از انجام سخنرانی با مدت زمان کمتر از 3 ساعت و برگزاری کارگاه تخصصی با مدت زمان بیش از 3 ساعت، به صورت حضوری در در واحدهای دانشگاهی، پژوهشگاهی و فناور حمایت صورت میگیرد. همچنین امکان انجام سخنرانی مجازی بدون پرداخت تسهیلات برای متقاضی وجود دارد.
به علاوه سخنرانیها و کارگاههای تخصصی ضبط شده و جهت استفاده علاقهمندان در بسترهای رسانهای برنامه منتشر میشود.
دانش آموختگان ۱۰۰ دانشگاه برتر و عضو هیئت علمی دانشگاه های داخل کشور
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید، اختصاص وام صورت میگیرد. میزان وام و شرایط تخصیص آن مطابق با ابلاغ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در صورت کسب حداقل ۲۰۰ امتیاز بر اساس جدول ارزیابی
گزینش نهایی از بین داوطلبان حائز شرایط با توجه به پیشینه و تواناییهای اجرایی، علمی و فناورانه توسط پایگاه میزبان انجام میشود.
اختصاص نیمی از حقوق متقاضیان به صورت ماهانه تا سقف ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
اساتید ۲۰۰ دانشگاه برتر با سابقه تدریس تمام وقت در خارج از کشور با کسب 300 امتیاز بر اساس جدول ارزیابی یا دانشآموختگان دوره دکتری يكي از ۵۰ دانشگاه برتر همراه با سابقه همکاری در قالب پسادکتری با یکی از ۵۰ دانشگاه برتر با کسب حداقل400 امتیاز بر اساس جدول ارزیابی.
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان و عقد قرارداد، فرایند حمایت آغاز میشود. مدت زمان قرارداد دوره فرصت مطالعاتی، 3 الی 12 ماه بوده و حمایت آن شامل اختصاص حقوق ماهیانه، اعتبار پژوهشی، اعتبار شبکه آزمایشگاهی و کمک هزینه اقامت است. مدت دوره در صورت درخواست رئیس پایگاه میزبان قابل تمدید است.
دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ۴۰۰ دانشگاه برتر خارج از کشور و مقیم ایران
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید، اختصاص حمایت با معرفینامه بنیاد ملی نخبگان انجام میپذیرد.
متقاضیان با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دارای سابقه حداقل دو سال فعاليت در شركتهاي فناور خارج از کشور یا سابقه فعالیت در ۵۰ دانشگاه برتر و همچنین دانشجویان سال سوم مقطع دکتری در ۵۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید اولیه سازمان، جهت بررسی طرح پیشنهادی، جلسه ارزیابی با حضور اعضای کمیته تخصصی و متقاضی برگزار میشود. در این جلسه، متقاضی در حضور کمیته تخصصی طرح خود را معرفی کرده و طی پرسشوپاسخ شکلگرفته، ابعاد فنی و کسبوکاری طرح شفاف میشود. در صورتی که داوران نسبت به تأیید طرح جهت دریافت حمایت متقاعد شوند، میزان حمایت، شرایط فعالیت، سطح نیاز به آموزش و راهبری و روند جلسات نظارت و ارزیابی مورد بحث و تصمیمگیری قرار میگیرد. اعطای حمایت به صورت مرحلهای، پس از توافق کتبی متقاضی و شتابدهنده کانکت و بر اساس جدول زمانبندی پیشرفت طرح صورت خواهد گرفت. همچنین امکان دریافت حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی برای طرح مورد بررسی قرار میگیرد که در صورت مثبت بودن امکانسنجی و تمایل متقاضی، طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال میشود تا در صورت تأیید، حمایت صندوق نیز برای متقاضی در نظر گرفته شود.
دانشآموختگان دوره دکتری دانشگاه های برتر به صورت مستقیم یا با کسب امتیاز لازم و متقاضیان دارای حداقل سابقه دو سال همکاری در قالب پسادکتری با يكي از ۱۰۰ دانشگاه برتر در صورت کسب امتیاز لازم بر اساس جدول ارزیابی
دانش آموختگان دوره دکتری یكی از دانشگاهها یا مؤسسات تحقیقاتی با رتبه بالاتر از 200، در صورتیكه دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را در ایران در یكی از دانشگاههای دولتی (15 دانشگاه برتر بر اساس رتبه بندی ISC) گذرانده باشند، در صورت کسب حداقل 400 امتیاز. دوره پسادکتری این متقاضیان، صرفاً در صورت تولید محصول اولیه در پروژه (MVP/Prototype با رویکرد تكرارشوندگی در تولید و ورود به بازار و فروش متناسب با حوزه فناوری)، قابل تمدید است.
مشمولان غائب، مقیم و دارای شغل تمام وقت در خارج از کشور و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ۲۰۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، متناسب با انتخاب پایگاه میزبان در مرحله ثبت درخواست، به پایگاههای انتخابی ارجاع داده خواهد شد. متقاضی میتواند با مراجعه به بخش توضیحات در مقابل نام پایگاه انتخابی در پروفایل خود، به اطلاعات رابط محترم پایگاه میزبان دست یابد و از این طریق برای ادامه فرآیند با پایگاه میزبان خود در ارتباط باشد.
اساتید ۲۰۰ دانشگاه برتر با کسب 300 امتیاز بر اساس جدول ارزیابی یا دانشآموختگان دوره دکتری يكي از 100 دانشگاه برتر همراه با سابقه همکاری در قالب پسادکتری با یکی از 10۰ دانشگاه برتر با کسب حداقل 400 امتیاز بر اساس جدول ارزیابی
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان و عقد قرارداد، فرایند حمایت آغاز میشود. مدت زمان قرارداد همکاری به عنوان استاد مدعو و معین، 1 الی 12 ماه بوده و حمایت آن شامل اختصاص حقوق ماهیانه و کمک هزینه اقامت است. مدت دوره در صورت درخواست رئیس پایگاه میزبان قابل تمدید است.
امكان همكاری مجازی برای اساتید شاغل در دانشگاههای خارج از کشور نیز وجود دارد.