با توجه به لزوم توسعه فناوری و نوآوری و اهمیت و جایگاه سرمایههای انسانی متخصص در فرآیند کلان توسعه فناورانه و نوآورانه کشور و نیاز به سرمایه انسانی خلاق و فناور، برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور - کانکت» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایدههای فناورانه به داخل، توسط سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی و با همکاری دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، شرکتهای فناور و مراکز نوآوری منتخب کشور به عنوان «پایگاه میزبان» اجرا میگردد تا در قالب حمایت از انجام پروژههای تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری پژوهشی و صنعتی، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راهاندازی کسبوکارهای فناورانه و برگزاری سخنرانی و کارگاههای تخصصی، به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری نماید.
دانشآموختگان، پژوهشگران، متخصصان، فناوران و اساتید ایرانی خارج از کشور که در حال حاضر ساکن ایران نیستند يا از تاریخ بازگشت ایشان به کشور بیش از دو سال نگذشته باشد و حداقل به مدت دو سال خارج از کشور فعالیت نموده باشند.
سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی
نظامهای رتبهبندی Times Higher Education (برای دانشگاهها) و Scimago (برای مؤسسات تحقیقاتی برتر) بهمنظور رتبهبندی عمومی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال دانشگاهی که در نظام رتبهبندی Times Higher Education، رتبه پایینتر از ۱۰۰ داشته باشد، جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر محسوب میشود.
متخصصان ايراني خارج از کشور داراي حداقل دو سال سابقه فعاليت در شركتهاي فناور خارج از کشور با سمت كارشناس، مشاور، محقق بخش تحقیقوتوسعه (R&D) یا مدير در یکی از مؤسسات یا شرکتهای شاخص علمي، فناوري، پژوهشي و صنعتي خارج از كشور و افراد دارای تجربه راهاندازی کسبوکار
کمیته ارزیابی درخواستهای تأسیس شرکت نوپا شامل نمایندگان سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی؛ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان؛ صندوق نوآوری و شکوفایی؛ داور فنی؛ داور کسبوکاری؛ نماینده دبیرخانه و سایر افراد در صورت نیاز.
شتابدهنده زیرمجموعه برنامه کانکت با مأموریت راهبری، مشاوره و منتورینگ طرحهای حمایت شده متخصصان ایرانی خارج از کشور در بخش تأسیس شرکت نوپا.
امکان استفاده متقاضیان از کلیه حمایتهای برنامه همزمان با حمایت نظاموظیفه تخصصی، با طی فرآیند لازم برای بهرهمندی فراهم است.
با توجه به تماموقت بودن دوره پسادکتری، يكي از شروط بهرهمندی از اين دوره، عدم اشتغال به كار در مؤسسات ديگر است و متقاضی نمیتواند همزمان عضو هیأت علمی بوده یا موقعیت شغلی تماموقت دیگری داشته باشد.
متقاضیانی که از حمایت پسادکتری در برنامه کانکت بهرهمند شدهاند، در صورت رسیدن به نمونه آزمایشگاهی و پس از اتمام مدت قرارداد (قرارداد اصلی و دوره تمدید) و ارزیابی و تأیید اولیه طرح در کمیته تخصصی، میتوانند از حمایت تأسیس شرکت نوپا استفاده کنند.
در صورتیكه متقاضی درخواست تأسیس شرکت نوپا را پیش از گذشت یک سال از شروع دوره پسادکتری، فرصت مطالعاتی و استاد مدعو داشته باشد، انصراف از دوره و استفاده از تسهیلات تأسیس شرکت امكانپذیر خواهد بود.
دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری (حمایت بر اساس شیوه نامه شهید صیاد شیرازی بنیاد ملی نخبگان ارائه می گردد)
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید درخواست در سامانه، با تکمیل کاربرگ اطلاعات فردی دانشآموخته برتر، متقاضی برای بهرهمندی از حمایت نظاموظیفه تخصصی در داخل کشور به مرکز نخبگان نیروهای مسلح معرفی میگردد. برای تشکیل پرونده در مرکز نخبگان نیروهای مسلح باید برگ سبز خدمت وظیفه عمومی (فرآیند موسوم به پست کردن دفترچه خدمت در پلیس +10 را طی نماید) و رزومه فارسی و سایر مدارک لازم برای تشکیل پرونده مطابق اطلاعیه تشکیل پرونده سامانه مرکز نخبگان نیروهای مسلح تهیه و پس از آن با مراجعه به آن مرکز برای تشکیل پرونده اقدام گردد.
اساتید ۲۰۰ دانشگاه برتر با سابقه تدریس تمام وقت در خارج از کشور یا دانشآموختگان دوره دکتری يكي از ۵۰ دانشگاهها برتر یا متقاضیان و دارای سابقه همکاری در قالب پسادکتری با یکی از ۵۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان و عقد قرارداد، فرایند حمایت آغاز میشود. مدت زمان قرارداد دوره فرصت مطالعاتی، 3 الی 12 ماه بوده و حمایت آن شامل اختصاص حقوق ماهیانه، اعتبار پژوهشی، اعتبار شبکه آزمایشگاهی و کمک هزینه اقامت است. مدت دوره در صورت درخواست رئیس پایگاه میزبان قابل تمدید است.
اساتید ۲۰۰ دانشگاه برتر یا دانشآموختگان دوره دکتری يكي از ۵۰ دانشگاه برتر و دارای سابقه همکاری در قالب پسادکتری با یکی از ۵۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان و عقد قرارداد، فرایند حمایت آغاز میشود. مدت زمان قرارداد همکاری به عنوان استاد مدعو و معین، 1 الی 12 ماه بوده و حمایت آن شامل اختصاص حقوق ماهیانه و کمک هزینه اقامت است. مدت دوره در صورت درخواست رئیس پایگاه میزبان قابل تمدید است.
امكان همكاری مجازی برای اساتید شاغل در دانشگاههای خارج از کشور نیز وجود دارد.
متقاضیان با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دارای سابقه حداقل دو سال فعاليت در شركتهاي فناور خارج از کشور یا سابقه فعالیت در ۵۰ دانشگاه برتر و همچنین دانشجویان سال سوم مقطع دکتری در ۵۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید اولیه سازمان، جهت بررسی طرح پیشنهادی، جلسه ارزیابی با حضور اعضای کمیته تخصصی و متقاضی برگزار میشود. در این جلسه، متقاضی در حضور کمیته تخصصی طرح خود را معرفی کرده و طی پرسشوپاسخ شکلگرفته، ابعاد فنی و کسبوکاری طرح شفاف میشود. در صورتی که داوران نسبت به تأیید طرح جهت دریافت حمایت متقاعد شوند، میزان حمایت، شرایط فعالیت، سطح نیاز به آموزش و راهبری و روند جلسات نظارت و ارزیابی مورد بحث و تصمیمگیری قرار میگیرد. اعطای حمایت به صورت مرحلهای، پس از توافق کتبی متقاضی و شتابدهنده کانکت و بر اساس جدول زمانبندی پیشرفت طرح صورت خواهد گرفت. همچنین امکان دریافت حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی برای طرح مورد بررسی قرار میگیرد که در صورت مثبت بودن امکانسنجی و تمایل متقاضی، طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال میشود تا در صورت تأیید، حمایت صندوق نیز برای متقاضی در نظر گرفته شود.
دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در صورت کسب حداقل ۲۰۰ امتیاز بر اساس جدول ارزیابی
گزینش نهایی از بین داوطلبان حائز شرایط با توجه به پیشینه و تواناییهای اجرایی، علمی و فناورانه توسط پایگاه میزبان انجام میشود.
اختصاص نیمی از حقوق متقاضیان به صورت ماهانه تا سقف ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دانشآموختگان دوره دکتری ۳۰۰ دانشگاه برتر یا متقاضیان دارای سابقه حداقل دو سال همکاری در قالب پسادکتری با يكي از ۱۰۰ دانشگاهبرتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان و عقد قرارداد، فرایند حمایت آغاز میشود. مدت زمان قرارداد دوره پسادکتری، 12 ماه بوده و حمایت آن شامل اختصاص حقوق ماهیانه، اعتبار پژوهشی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی است. مدت دوره در صورت دستیابی به خروجیهای مشخص و با توجه به میزان پیشرفت پروژه قابل تمدید است. امکان گذراندن دوره پسادکتری در واحد تحقیقوتوسعه شرکتهای دانشبنیان و صنایع نیز وجود دارد.
دانش آموختگان مقطع دکتری ۴۰۰ دانشگاه برتر و دارای سابقه فعالیت آموزشی یا پژوهشی
افراد واجد شرایط (مطابق شیوهنامه شهید دکتر شهریاری) میتوانند درخواست خود را در دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان از طریق سامانه jazb.bmn.ir و تکمیل سوابق آموزشی و پژوهشی، ثبت کنند. درخواستها توسط کارگروههای تخصصی در هیأت اجرایی جذب نخبگان بررسی شده و نتیجه آن به متقاضی اعلام میشود.
اخذ حمایت بنیاد (جایزه شهید دکتر شهریاری) به منزله جذب قطعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیست و افراد مورد حمایت صرفاً از مزایای پیشبینی شده به منظور تسریع و تسهیل فرایند جذب برخوردار میشوند.
دانش آموختگان ۱۰۰ دانشگاه برتر و عضو هیئت علمی دانشگاه های داخل کشور
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید، اختصاص وام صورت میگیرد. میزان وام و شرایط تخصیص آن مطابق با ابلاغ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ۴۰۰ دانشگاه برتر خارج از کشور و مقیم ایران
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید، اختصاص حمایت با معرفینامه بنیاد ملی نخبگان انجام میپذیرد.
دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد یا دکتری يكي از ۳۰۰ دانشگاهها برتر یا محققان پسادکتری ۱۰۰ دانشگاه برتر با سابقه حداقل دو سال حضور در خارج از کشور یا دانشجویان سال اخر دوره کارشناسی ارشد یا دکتری در يكي از ۱۰۰ دانشگاهبرتر یا متقاضیان دارای سابقه حداقل دو سال فعاليت در شركتهاي فناور خارج از کشور
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، به پایگاههای انتخابی در حین ثبت درخواست ارجاع داده میشود. طی توافق با یکی از پایگاههای میزبان، فرایند همکاری آغاز میشود. از انجام سخنرانی با مدت زمان کمتر از 3 ساعت و برگزاری کارگاه تخصصی با مدت زمان بیش از 3 ساعت، به صورت حضوری در در واحدهای دانشگاهی، پژوهشگاهی و فناور حمایت صورت میگیرد. همچنین امکان انجام سخنرانی مجازی بدون پرداخت تسهیلات برای متقاضی وجود دارد.
به علاوه سخنرانیها و کارگاههای تخصصی ضبط شده و جهت استفاده علاقهمندان در بسترهای رسانهای برنامه منتشر میشود.
مشمولان غائب، مقیم و دارای شغل تمام وقت در خارج از کشور و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ۲۰۰ دانشگاه برتر
درخواست متقاضی با توجه به آییننامه بررسی شده و پس از تأیید در سامانه، متناسب با انتخاب پایگاه میزبان در مرحله ثبت درخواست، به پایگاههای انتخابی ارجاع داده خواهد شد. متقاضی میتواند با مراجعه به بخش توضیحات در مقابل نام پایگاه انتخابی در پروفایل خود، به اطلاعات رابط محترم پایگاه میزبان دست یابد و از این طریق برای ادامه فرآیند با پایگاه میزبان خود در ارتباط باشد.